JAK PRACUJEMY?

*

Jesteśmy przede wszystkim artystami i rzemieślnikami tworzącymi unikatową biżuterię autorską. Znaleźliśmy dla siebie odrębną niszę – gdzieś na styku trzech fascynujących dziedzin: sztuki, tradycyjnego złotnictwa i zegarmistrzostwa. Nasze ozdoby wykonujemy własnoręcznie. To my je wymyślamy i stwarzamy od początku do końca. W pracowni TRYB nie ma miejsca na sztampę i masówkę, dlatego nie lubimy o naszej biżuterii mówić „produkty” - są to raczej miniaturowe dzieła sztuki złotniczej powstające w pojedynczych, unikatowych egzemplarzach lub w bardzo krótkich seriach. Chcielibyśmy uchylić przed Tobą drzwi do naszego atelier, pokazać pracownię, opowiedzieć o naszej wielkiej pasji oraz o kulisach naszej pracy.

*

aaa

*

Charakterystyczne dla naszej twórczości są miniatury z części zegarków - filigranowe, precyzyjnie wykonane wzory z pogranicza rzeźby, płaskorzeźby i modelarstwa. Ulubionym materiałem w pracowni oraz głównym źródłem inspiracji są rozmaite, najczęściej stalowe lub mosiężne elementy pochodzące z mechanizmów zegarków kieszonkowych i naręcznych. Nie myśl jednak, że na potrzeby sztuki niszczymy cenne zegarki. O nie! Nie pozwolilibyśmy sobie na to. W pracy wykorzystujemy tzw. złom zegarmistrzowski. Są to elementy starych zegarków, luźne części lub całe mechanizmy, które z perspektywy zegarmistrza są nieprzydatne. Albo są zbyt zużyte, albo ich koszt naprawy znacznie przekracza wartość całego czasomierza. Skupujemy te elementy ponieważ akurat dla nas jest to pełnowartościowy materiał do pracy, nawet jeśli w momencie, gdy do do nas trafiają, wyglądają jakby były rozjechane przez czołg. Starannie rozkręcamy mechanizmy, rozkładamy na części aż do najdrobniejszej śrubki, a następnie porządnie czyścimy, myjemy, suszymy i sortujemy pozyskane w ten sposób elementy. Dopiero po takim wstępnym przygotowaniu tych drobnych kształtek, możemy zacząć myśleć w co ciekawego je przeobrazić. A one są piękne same w sobie! My zaś dajemy im drugie życie, wykonując z nich miniatury w duchu upcyklingu, które zamknięte w żywicznych kaboszonach staną się „kamieniami” w naszej biżuterii artystycznej. Precyzja i kunszt wykonania mechanizmów zegarków, piękno inżynierii w mikroskali, zachwycają nas od dawna.

*

Części starych zegarków

*

Potrafimy stwarzać z nich niezwykłe, miniaturowe dzieła sztuki użytkowej: portrety zwierząt, sylwetki ludzkie, motywy roślinne, a nawet całe Układy Słoneczne. Jest to trudne, ponieważ wykonany motyw musi być estetyczny, proporcjonalny i czytelny, czyli w przypadku prac figuratywnych musi być widać, co to jest. Konieczne jest również zachowanie mechanicznego charakteru części, z których wzór powstał. A to komplikuje sprawę. Znacznie prościej jest wyrzeźbić coś w materiale, nie mającym żadnych reprezentatywnych cech, które należałoby wyeksponować. Tworzywo, jakim są elementy starych zegarków, jest krnąbrne i oporne w pracy. Części mają swoje, określone rozmiary oraz właściwy sobie mechaniczny wygląd. Nie pozwalają się dowolnie kształtować. Zwłaszcza bioniczne realizacje wymagają od nas wielkiego wyczucia, aby miały w sobie to życie oraz lekkość formy. Żeby nie wyszły toporne, czy niezgrabne. Ale my jesteśmy w tym naprawdę dobrzy! Dbamy o to, by nasze dzieła były pełne wdzięku, wykonane z klasą i oddawały również charakter postaci, czy miejsca, które jest tematem danej realizacji.

*

Rzeźby ze złomu zegarmistrzowskiego

*

Interesuje Cię sam proces twórczy? Pokażę Ci kilka zdjęć, które udało mi się zrobić podczas pracy nad wisiorem z łosiem na zamówienie indywidualne:

*

Jak powstaje biżuteria steampunk

*

Kiedy zaczynam pracę, nie wygląda to imponująco. Ale widzę to w mojej głowie. Po prostu wiem, jaki efekt zamierzam osiągnąć. Aby wykonać naprawdę ciekawe wizualnie wzory z zegarkowych mechanizmów, potrzeba wielkiej cierpliwości, spokojnej ręki oraz wyobraźni.

Niektóre nasze wytwory są prostsze, inne zaś zawierają setki drobniutkich elementów. Do utrwalenia tych misternych kompozycji używamy idealnie przejrzystej żywicy, która pozwala nam zamykać nasze prace w transparentnych kaboszonach. To trochę tak, jak inkluzja z owadem w bursztynie: przezroczysta żywica utrwala motywy, które dzięki niej stają się idealnie bezpieczne. Nic od nich nie odpadnie, nic się nie złamie ani nie wygnie.

*

mieszanie żywicy

*

Praca z żywicami wymaga wielkiej staranności zarówno przy odmierzaniu składników, jak i przy aplikacji. Aby uzyskać świetnej jakości rezultaty, trzeba bezwzględnie dopilnować kilku istotnych parametrów oraz przede wszystkim pracować bardzo, bardzo czysto! Tu nie może być mowy o drobinkach kurzu. Dzięki zabezpieczaniu kompozycji przejrzystą żywicą, możemy sobie pozwolić na używanie najdelikatniejszych, filigranowych elementów: drucików o średnicach cieńszych od ludzkiego włosa, najdrobniejszych trybików i przekładni, bardzo twardych, ale jednocześnie łamliwych osi z kółeczek zębatych. Tworzenie trwałych, odpornych na użytkowanie kompozycji z tak cienkich i delikatnych elementów, takich jak te, których użyliśmy do stworzenia głowy tego smoka, nie byłoby możliwe, gdyby ta mikro-rzeźba docelowo nie została zabezpieczona żywicą:

*

Głowa smoka z części zegarków

*

Niezwykłe, rozpoznawalne wzornictwo TRYBów, to mariaż trzech czynników: talentu, interdyscyplinarnych umiejętności oraz wytrwałości w konsekwentnym rozwijaniu dwóch powyższych. Wiemy, że mamy naśladowców, ale to tylko każe nam wciąż podnosić sobie poprzeczkę i dawać z siebie wszystko, aby robić rzeczy wciąż lepsze, piękniejsze, bardziej dopracowane i precyzyjne, realizować nowe pomysły, stwarzać coraz bardziej zaskakujące kompozycje oraz sięgać po coraz lepsze materiały.

*

Steampunk Freddy Mercury rzeźba ze starych zegarków

*

Bo motywy wykonywane z mechanizmów starych zegarków to kwintesencja naszej twórczości, ale przecież w pracy wykorzystujemy również i inne wartościowe materiały. Na przykład srebro. Część naszej biżuterii jest wykonywana wyłącznie ze srebra. Są to ozdoby bardzo charakterystyczne wizualnie, wytwarzane w tradycyjnych technikach złotniczych.

*

Bransoletka z wilkiem ze srebra

*

Oprócz biżuterii wykonanej stricte ze srebra, używamy tego kruszcu również do wykonywania opraw dla naszych miniaturowych kompozycji z części zegarków, ale o tym za chwilkę. Najpierw pokażę Tobie, jak przygotowujemy ten materiał do pracy, bo to też jest ciekawe.

*

Praca ze srebrem ma w sobie coś z alchemii. Topienie szlachetnego kruszcu, tygle, odważanie składników na stop, praca z ogniem. Gdy ktoś ma możliwość oglądać ten pełen żaru spektakl po raz pierwszy, zazwyczaj jest pod wielkim wrażeniem. Ale dla nas to po prostu codzienność. Z granulatu czystego srebra sami robimy stop próby 925, który ma znacznie lepsze właściwości użytkowe, gdyż jest twardszy od srebra bez domieszek. Dlatego wiemy dokładnie, co w nim jest i ręczymy za jego skład oraz próbę.

*

Pracownia złotnicza TRYB

*

Prawda, że widowiskowe? Celem tej operacji jest przetopienie granulatu srebra w zgrabną tzw. wlewkę, która nadaje się do dalszej pracy.

*

Złotnik Poznań

Na zdjęciu z lewej granulat srebra. Na zdjęciu z prawej wlewka ze srebra próby 925

*

Otrzymaną wlewkę ze stopu srebra oczyszczamy i walcujemy na blachę lub pręty o różnych grubościach. W międzyczasie raz po raz wyżarzając materiał, aby zachował plastyczność oraz wykwaszając srebro w celu usunięcia zanieczyszczeń. Wbrew pozorom jest co robić...

*

Złotnik Poznań

*

Z samodzielnie wywalcowanych srebrnych blach wycinamy rozmaite kształty, z których wykonujemy oprawy dla naszych mechanicznych miniatur.

*

Złotnictwo artystyczne

*

Z pręcików zaś robimy druty o różnych średnicach przeciągając je przez coraz mniejsze otworki przeciągadła.

*

Złotnictwo

*

Z tych drutów powstają na przykład bigle i sztyfty do kolczyków, oczka zawieszek, zaś grubsze, najsolidniejsze druty posłużą do wykonania bransolet, czy nośników naszyjników.

*

Złotnictwo

*

Już w tym jest cała masa wiedzy: z czym stopić srebro; jak to zrobić skutecznie i bezpiecznie; jakie grubości blach przygotować na cargi (ramki) opraw; jakie średnice drutów będą odpowiednie na sztyfty kolczyków, a jakie na nośnik awangardowego naszyjnika. A to dopiero początek pracy – przygotowanie sobie materiałów. Dopiero po tym przechodzimy do tej twórczej części, czyli wykonywania konkretnych przedmiotów ze srebra. I tutaj ważne są dwie sprawy: po pierwsze estetyka wykonywanego przedmiotu, a po drugie jego trwałość. Przykładamy wielką wagę do obu tych kwestii. Nasze prace mają być po pierwsze piękne a po drugie wykonane tak solidnie, jak to tylko możliwe uwzględniwszy niewielkie rozmiary właściwe biżuterii. Tworzymy ozdoby ponadczasowe, które opierają się modzie i są troszkę na przekór trendom. A takie przedmioty nie tracą na wartości latami. Zatem zależy nam na maksymalnej trwałości TRYBowej biżuterii, umożliwiającej jej wieloletnie, bezproblemowe użytkowanie. Nie ukrywamy również tego, że kierują nami pobudki ekologiczne. Z pełnym przekonaniem sprzeciwiamy się sezonowości oraz nietrwałości masowo wytwarzanych artykułów oraz ich słabemu designowi.

*

Srebro jest materiałem, który pozwala nam wykonywać takie właśnie trwałe, ponadczasowe oprawy do naszych mechanicznych dzieł sztuki. Jest też tworzywem, które możemy dowolnie kształtować i to jest w pracy z tym metalem szlachetnym fascynujące. Piłujemy, frezujemy, wyginamy rozmaite elementy, które ze sobą lutujemy, łącząc je trwale w jedną całość, dzięki czemu stopniowo rodzi się zaprojektowany w głowie kształt oprawy. Niestety rzadko pomysły lądują na papierze, najczęściej „projekty” prosto z naszych głów trafiają na stół złotniczy i są przekuwane w rzeczywiste, twarde, metalowe przedmioty. Być może po prostu musimy się z tym pogodzić, że praca artysty złotnika ma w sobie sporo spontaniczności. Swoboda twórcza to bardzo przyjemna rzecz, która pobudza kreatywność oraz dziecięce wręcz ciekawość i entuzjazm „Tego jeszcze nie robiłem! Ale mam pomysł! Dziś go zrealizuję!”. Dlatego u nas nie ma miejsca na nudę. W TRYBie ciągle coś się dzieje, coś się tworzy. Słychać stukanie młotków, szuranie pilników lub cieniutkiego brzeszczotu piłki włosowej zagłębiającej się w metal. I szelest płomienia palnika, którym łączymy różne drobne elementy w całość.

*

Złotnictwo

*

Jeśli chcesz obejrzeć nieco dokładniej, jak powstaje przykładowa oprawa zawieszki ze srebra, to przygotowaliśmy dla Ciebie plik pokazujący ten proces krok po kroku w strawnym skrócie:

*

Złotnictwo

*

Oprócz srebra w pracowni wykorzystujemy również złoto. Wykonujemy z niego np. oprawy zawieszek, pierścionków czy kolczyków. Techniki pracy ze złotem są niemalże te same, co ze srebrem, choć sam metal zachowuje się ciut inaczej (ma inną gęstość, inaczej przewodzi temperaturę itp. co przekłada się na pewne subtelne różnice pomiędzy pracą w srebrze a pracą w złocie). Możemy zaproponować naprawdę unikatową, ekskluzywną biżuterię również tym klientom, którzy cenią sobie po pierwsze niebanalne wzornictwo, a po drugie elegancję szlachetnego kruszcu jakim jest złoto. Również, a może przede wszystkim, na zamówienia indywidualne.

*

Złotnictwo

*

Użycie srebra i złota w połączeniu z ręczną pracą i steampunkowym sznytem zegarkowych części jest na rynku całkiem wyjątkowe. Dodaje naszej biżuterii elegancji i ją wyróżnia. Podobnie zastosowanie w zestawieniu z mechanicznymi akcentami naturalnych kamieni półszlachetnych i szlachetnych, masy perłowej czy pereł. Pozwalają nam one wzbogacić nasze realizacje i urozmaicić je kolorystycznie. TRYBy to biżuteria elegancka i ekskluzywna. Unikatowa do tego stopnia, że próżno szukać jej po galeriach handlowych.

*

Biżuteria artystyczna ręcznie robiona

*

Ale nie tylko perły i kamienie zdobią wytwory naszych rąk. Niekiedy prawdziwe skarby udaje nam wydobyć spośród kopert starych zegarków kieszonkowych i naręcznych. Absolutnie wszystkie z nich wymagają wyczyszczenia i odświeżenia. W dodatku część jest w takim stanie, że konieczna jest ich renowacja, naprawa lub generalna przeróbka, aby dać im drugie życie w formie nieszablonowych opraw biżuteryjnych. Zobacz, w jakiej kondycji była koperta, którą naprawiliśmy, aby użyć ją do oprawy kaboszonu z motywem „Jaskółki” (miecza Cirilli z kultowej sagi o Wiedźminie A. Sapkowskiego). Dziurawa jak rzeszoto, brudna, powgniatana... ale warta ocalenia od przetopu ze względu na przepiękny, ozdobny tył. Kawał historii! Pracowicie uzupełniliśmy braki wlutowując w otwory kawałki srebra, wzmocniliśmy też mocowanie uszka, do którego kiedyś przypinano dewizkę, aby „Jaskółka” noszona na szyi jako zawieszka, była dostatecznie mocna i trwała. Uzupełniliśmy brakujące elementy, wyprostowaliśmy wgnioty i wypolerowaliśmy ją. Efekt był warty wysiłku, bo przedmiot, który wyglądał na kompletnie zniszczony, zyskał drugie życie w formie biżuterii artystycznej.

*

Złotnictwo artystyczne

*

Czy jest coś cenniejszego od Twojego i naszego czasu? Gdy trafiasz do nas, z myślą o złożeniu zamówienia indywidualnego, możesz liczyć na nasze osobiste zaangażowanie od momentu, w którym wysyłasz do nas zapytanie. Na każdego maila odpowiadamy osobiście. Wszelkie ustalenia odnośnie zamówień indywidualnych prowadzimy mailowo lub telefonicznie również osobiście, co pozwala uniknąć nieporozumień. Robimy tak, ponieważ cenimy sobie dobry kontakt z naszymi klientami i klarowne ustalenia. Skoro sami wykonujemy swoje prace, to kto jeśli nie my, udzieli Tobie najpełniejszych informacji i odpowie na najrzetelniej na wszystkie Twoje pytania? Podobnie w przypadku zamówień składanych poprzez nasz sklep internetowy. Każdy zakup jest kompletowany przez jedno z nas osobiście, sprawdzony, starannie spakowany w eleganckie pudełko firmowe, często z załączonym certyfikatem, na życzenie możemy również załączyć dedykację. Następnie przesyłkę porządnie zabezpieczamy na czas transportu.

*

Dla nas to nie tylko praca. To jest pasja. Tworzymy, kreujemy, rozwijamy się i to jest dla nas fascynujące. A w każdej pracy jest cząstka nas – autorów. I ta delikatna nić porozumienia pomiędzy twórcą a odbiorcą nadającymi (TRYBiącymi) na tych samych falach.

*

Artyści złotnicy Anna i Witold Chudzik

New Account Register

Already have an account?
Log in instead Lub Reset password